Piloter må selv skaffe afløser ved sygdom

Sådan lyder det i retningslinjerne for Ryanairs piloter i Norge, som NRK har fået indsigt i og  årsagen skal søges i piloternes særlige ansættelsesforhold, skriver epn.dk.

 

Piloterne er nemlig ikke ansat direkte af Ryanair, men fungerer som ’selvstændige’ og udlejer sig til lavprisselskabet via et vikarbureau. Det får Ryanair til – ifølge piloterne – at skubbe meget ansvar fra sig selv og over på piloterne og deres enkeltmandsvirksomheder.

 

Piloterne bærer selv ansvaret for, at deres enkeltmandsvirksomheder betaler de korrekte skatter og afgifter. Det er også op til piloterne selv at finde en egnet afløser under sygdom.

 

"Hvis virksomhedens repræsentant (piloten, red.) ikke kan udføre arbejdet, må enkeltmandsvirksomheden skaffe en vikar. Vikaren skal have de fornødne færdigheder og erfaringer til at udføre arbejdet og være acceptabel for både vikarbureauet og flyselskabet," står der ifølge NRK i kontrakterne.

 

Professor i arbejdsret Stein Evju fra Oslo Universitet mener, at Ryanairs fremgangsmåde er usædvanlig, men ikke ulovlig. Han mener dog ikke, at metoden ’holder i retten’, hvis den reelt dækker over et arbejdstager/arbejdsgiverforhold.

 

"Det afgørende er realiteten i arbejdsforholdet. Hvem har ledelsen og hvor selvstændig er den, der udfører arbejdet og så videre," siger han til NRK.

 

Af kontrakterne fremgår, at piloterne kan fyres uden varsel, hvis de har kontakt til en fagforening, et andet flyselskab eller hvis de taler negativt om Ryanair, som af principielle årsager ikke ønsker at kommentere historien.

Skrevet af Flemming Juul