Piloter: Risiko for flere flyulykker

Sammen med kolleger over hele Europa er Lars Bjørking fortørnet over, at EASA vælger at se bort fra anbefalingerne fra flere uafhængige eksperter, som EASA selv havde udpeget for at få et sikkerhedsmæssigt forsvarligt fundament, skriver politiken.dk.

 

Piloterne mener, at EASA har bøjet sig for pres fra de trængte flyselskaber og ikke tager hensyn til piloternes trættende arbejdsbetingelser. EASA lyttede til piloternes kritik og fik tre uafhængige eksperter til at give deres vurdering af, hvor længe piloter må arbejde før det får en sikkerhedsrisiko. Men siden har EASA set bort fra ekspertindstillingerne.

Uafhængigt af hinanden anbefalede eksperterne maksimalt 10 timers arbejde i træk om natten, men EASA lægger nu op til 11 timer om natten som udgangspunkt med mulighed for en times forlængelse. I dag må piloterne maksimalt arbejde 11 timer og 45 minutter om natten.

”Selv efter kort tid bliver piloter på natteflyvning trætte. Hvis de arbejder over 10 timer, øger det risikoen for fejl, som kan føre til ulykker”, siger en af eksperterne, Mick Spencer. ”EASA ignorerer de fleste anbefalinger i min rapport og anerkendder ikke de problemer, der opstår ved flyvning om natten”.

 

En talsperson for EASA, Savina Zakoula, vil ikke kommentere med henvisning til, at sagen er under behandling og et endelig forslag ikke forelagt endnu.

Skrevet af Flemming Juul