Den spanske pilot-organisation, SEPLA, og British Airline Pilots Association, BALPA, skønner, at en sammenlæøgning vil medføre besparelser og øgede indtægter på sammenlagt 323 millioner pund, svarende til 3 milliarder kr. allerede i 2010 og stige til næsten de dobbelte i 2014.
Samtidig finder organisationerne, at man gennem en sammenlægning vil opnå en bedre position til at konkurrere med Air France-KLM og Lufthansa.
"En fusion vil give begge parter fordele og uden tvivl også til de ansatte. Og det er vigtigt at tage kampen op med flybranchens stigende udfordringer”, siger Justo Peral, præsident for SEPLA.
Efter en fusion er det hensigten, at de to flyselskaber fortsat skal flyve under de hidtidige brands, men samtidig opnå en række fordele, som blandt andet indkøb af brændstof og nye fly, og generalsekretær
Jim McAuslan fra BALPA frygter, at den globale finanskrise vil forsinke sammenlægningen.
BALPA repræsenterer alle 3.500 British Airways piloter pånær 200, mens SEPLA taler for 1.800 Iberia piloter.