Politisk fnidder rammer flypassagerer

Striden mellem Spanien og England om den engelske besiddelse Gibraltar i Sydspanien påvirker EU-arbejdet.

Striden mellem Spanien og England om den engelske besiddelse Gibraltar i Sydspanien påvirker EU-arbejdet.

Striden mellem England og Spanien om Gibraltar-enklaven lammer EU på flere områder – bl.a. om at få gennemført nye regler om kompensation til forsinkede flypassagerer. Det nye lovforslag fra EU kan forringe passagerers muligheder for økonomisk kompensation.

EU-Kommissionen har atter lagt sit forslag til revision af reglerne for kompensation til forsinkede flypassagerer på bordet.

”Men der kommer ikke til at ske en pind med det forslag; det er som en række andre områder i EU ramt af, at England og Spanien ikke kan ikke blive enige om fremtiden for Gibraltar. Selv om Gibraltar jo intet har med f.eks. flypassagerers rettigheder at gøre. EU-systemet giver medlemslandene mulighed for at blokere nogle områder,” siger adm. direktør for Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, til takeoff.dk.

Lars Thykier gætter på, at de nye regler for kompensation til forsinkede flypassagerer tidligst er på plads næste år.

”Og indtil da, gælder de nuværende regler,” understreger Lars Thykier og tilføjer, at de nye regler taler om en forringelse i flypassagerernes rettigheder. ”Men spørgsmålet er, om de nuværende regler er på det ”rigtige niveau.” I hvert fald trænger reglerne til en revision – og også til at skulle omfatte pakkerejser, og ikke kun flight only.”

I øvrigt, skriver BT, kan det nye EU-forslag gøre det sværere at få økonomisk kompensation. En af de store ændringer er, at forsinkelsen skal vare i længere tid, fra de nuværende tre til fem timer ved en flyforsinkelse. Samtidig vil de nye regler ændre på definitionen af ”ekstraordinære omstændigheder.” I nogle tilfælde er flyselskaber undtaget for at betale kompensation, f.eks. kraftigt uvejr, strejke eller kollisioner med fugle.

Fremover kan tekniske problemer, der ligger uden for luftfartøjets normale drift, også kaldes ekstraordinære omstændigheder.

De nye regler vil dog også medføre forbedringer – eksempelvis kommer der krav om, at flyselskaber skal omlægge passagerers rejse til andre flyselskaber eller transportmidler, hvis det ikke kan ske med egne transportmidler inden for 12 timer.