PR-dollars måske på vej til Norden

USA_Scenic-desert-drive

Fra 2015 kan ”Brand USA”, der markedsfører USA som rejsedestination i udlandet, muligvis begynde at pumpe penge ind i sin markedsføring fra det norske marked – USAs fjerdestørste i Europa.

Chicago, takeoff.dk
”Der er endnu ikke noget afgjort, men som vi opfattede signalerne ved søndagens briefing fra Brand USA, står Norden til fra formentlig næste år at få penge til markedsføring af rejser til USA.”

Det sagde direktør for den danske Discover America-komite, Karin Gert Nielsen, og bestyrelsesmedlem i samme, salgschef i Air France KLM, Jens Vestergaard, søndag aften til takeoff.dk under fagmessen Pow Wow, der officielt begynder i dag, mandag. I år med Chicago som værtsby.

I morgen, tirsdag, skal bl.a. de nordiske Discover America-komiteer have individuelt møde med Brand USA under Pow Wow-fagmessen.

”Norden er interessant for amerikanerne, fordi vi fra Norden ikke kun besøger USAs tre store turistområder, Californien, Florida og New York. Det er også os, der kører rundt i Kansas, Montana osv., altså i de mange andre stater, der ikke trækker så mange udenlandske turister,” sagde Karin Gert Nielsen.

Foreløbig får kun tre lande i Europa markedsføringsstøtte fra Brand USA, nemlig de tre største markeder, Storbritannien, Tyskland og Frankrig. På verdensplan bruger Brand USA i første omgang penge på markedsføring på ti markeder på verdensplan, disse står for 75 pct. af udenlandske ankomster til USA.

Brand USA finansieres af de penge, amerikanerne får ind, når f.eks. danskere betaler 14 dollars for deres elektroniske rejsegodkendelse til USA, ESTA. En Electronic System for Travel Authorization gælder i to år, og de fire dollars går til Department of Homeland Security, der bl.a. har ansvaret for paskontrol ved indrejse til USA. De resterende ti ESTA-dollars går til Brand USAs markedsføring af USA som rejseland.

Samlet forventer Brand USA på verdensplan at bruge op mod 100 mio. dollars om året på at tiltrække flere turister og andre besøgende til landet.
Brand USA vil i første omgang være på 18 markeder, som samlet leverer 93 pct. af de udenlandske besøgende til USA.