Reformationen skal tiltrække turister

I år giver reformationens 500-års jubilæum kommuner og kulturinstitutioner rundt om i landet en anledning til at finde historier frem, som kan være med til at sætte fokus på lokalområdet.

Haderslev Kommune og Stift samarbejder om en række projekter, der udmønter sig i historiske og kulturelle arrangementer: ”Det er en mulighed for at fortælle en del af Danmarkshistorien, som ikke har fået den store opmærksomhed i historiebøgerne”, siger Gry Vissing Jensen, kulturkoordinator i Haderslev Kommune.

Man har især fokus på at fortælle, hvordan reformationen nåede Haderslev allerede i 1526 – 10 år før det øvrige Danmark blev reformeret, skriver dr.dk.

Viborg Kommune har også sat alle sejl til for at gøre byen til vartegn for reformationen. Steen Lindgaard, der er kulturchef i Viborg Kommune, fortæller, at man bruger 500-året aktivt i kommunens turismestrategi: ”En stor del af Viborgs historie er knyttet til Martin Luther og reformationen, og flere steder i byen er der synlige aftryk af reformationen. Reformationen nåede Viborg via præsten Hans Tausen, der gennemførte Luthers ideer og reformerede byen i 1529, syv år før det øvrige Danmark”.

Blandt Viborgs initiativer er et særtillæg om byen i den tyske udgave af magasinet National Geographic. 500-års jubilæet er en stor begivenhed i Tyskland. Man regner med en stor mængde turister til Wittenberg, hvor reformationen startede i 1517, såvel som til de øvrige europæiske byer, som har forbindelse til reformationen.

Ifølge brandingekspert Rune Dalgaard, der er brandingdirektør hos kommunikationsbureauet Advice, kan det blive en udfordring, når flere forsøger at markedsføre sig på den samme begivenhed: ”Det stiller høje krav til originaliteten. Hvis alle taler om den samme begivenhed, og prøver på at markedsføre sig ud fra den samme type historie og den samme type arrangementer, så bliver det sværere for folk at adskille de forskellige aktører fra hinanden”.