Regeringen udskyder togprojekter

Togbroen over Vejle Fjord var vigtig for en-timesdriften. men bygges ikke.

Togbroen over Vejle Fjord var vigtig for en-timesdriften. men bygges ikke.

Regeringen vil udskyde de fleste projekter i Togfonden på ubestemt tid. Det gælder den såkaldte timemodel, som skulle sikre én times rejsetid mellem landets største byer.

Der var afsat 28,5 milliarder kroner til investeringer i jernbanerne af partierne bag Togfonden, men den nuværende regering vil skære godt 21 milliarder kroner væk, fremgår det af et notat fra Finansministeriet, som DR Nyheder er i besiddelse af.

Venstre er ikke med i forliget, som blev indgået af daværende SRSF-regering sammen med Enhedslisten og Dansk Folkeparti i 2014.

Det var aftalt, at Togfonden blev finansieret af øget skat på olien i Nordsøen, men faldende oliepriser gør, at finansieringen ikke hænger sammen.

Daværende transportminister Pia Olsen Dyhr landede i januar 2014 forlig om Togfonden med det afgørende element at sikre en times togkørsel mellem landets største byer, Købehavn-Odense, Odense-Aarhus, Esbjerg-Odense og Aarhus-Aalborg.

Socialdemokraterne afviser at finde de besparelser i Togfondens projekter, oplyser erhvervsordfører Morten Bødskov. Samme holdning har SF-formand Pia Olsen Dyhr: ”Pengene findes. For det første kommer der penge ind fra olien, og desuden er der plads i investeringsråderummet. Det drejer sig i virkeligheden om 200 millioner kroner om året, hvis man kigger på den lange periode, vi taler om.”.

Dansk Folkeparti var som det eneste parti i den blå lejr med i forliget. Her er formand Kristian Thulesen Dahl klar til at skære i Togfonden. Men ikke så meget, som regeringen lægger op til: ”Jeg synes, de går for vidt”, siger han om regeringens udspil.

Ifølge Dansk Folkeparti er det især vigtigt at finde penge til elektrificering af banerne, ligesom der bør være råd til flere af de mindre projekter, som skal binde de ydre landsdele bedre sammen med hovedårene.

Regeringen og forligspartierne skal forsøge at nå til enighed om en ny aftale om en fælles, mindre togfond, skriver dr.dk.