Regeringen vil lave fælles strategi for turismen

Regeringen vil med et nyt udspil forsøge at gøre op med mange års uenighed i turisterhvervet om en fælles strategi for turismen. Danmark har de senere år tabt markedsandele til andre mere attraktive europæiske turistlande, og det har skabt dybe panderynker i erhvervet. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten i dag.

 

Målet i den nye ambitiøse plan er, at væksten i dansk turisme inden udgangen af 2010 skal være på niveau med væksten i Nordeuropa ved hjælp af en langt kraftigere og mere målrettet markedsføring verden over.

 

Ifølge det nyt udspil, skal seks nye regionale udviklingsselskaber i samarbejde med den nationale turistorganisation Visitdanmark nu for første gang forsøge at skabe enighed om en fælles dansk turistsatsning og dermed give erhvervet en kraftig saltvandsindsprøjtning.

 

Samtidig skal det private erhvervliv som hoteller og udlejningsselskaber ifølge udspillet nu spytte mere i kassen for en fælles markedsføring af Danmark som turistland.

 

Inden udgangen af 2010 skal de private turisterhverv medfinansiere 50 pct. af den nationale turismeindsats verden over. I øjeblikket betaler de omkring 44 pct. af udgifterne.

 

Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) mener, at der nu er skabt enighed mellem det offentlige og private om en fælles turiststrategi.

 

»Det kan jo ikke nytte, at en turistchef for Fyn står på en udenlandsk messe og udelukkende markedsfører Fyn, men en kollega udelukkende har som opgave at markedsføre f.eks. Skagen. Nu skal der en fælles strategi til for at få Danmark tilbage på sporet som turistland,« siger Bendt Bendtsen.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen