Rejsebranchen klarer sig pænt

Redegørelsen fra Forbrugerstyrelsen placerer også markedet for flyrejser højt, men her er der plads til forbedringer med hensyn til forbrugernes klagemuligheder, skriver politiken.dk.

 

Redegørelsen bygger blandt andet på en markedsundersøgelse, hvor 11.000 forbrugere har skullet vurdere 49 forbrugsmarkeder og give dem karakterer med hensyn til tillid, gennemsigtighed og klageforhold. Her ligger især markedet for pakkerejser og charterrejser godt til og får en karakter på 6,68 på en skala fra 0-10, hvilket placerer rejserne på en tredjeplads i undersøgelsen.

 

Markedet for flyrejser klarer sig også pænt og kommer ind på en 17. plads. Her mener forbrugerne at der er behov for forbedringer med hensyn til klagemulighederne.

 

Direktør i Forbrugerstyrelsen, Tanja Franck, beskriver det som positivt, at forbrugerne overordnet har gode erfaringer med markedet for både pakkerejser og flyrejser. Hun finder det dog bekymrende, at forbrugerne har så ringe tillid til at de får en ordentlig klagebehandling i flyselskaberne.

 

Også markedet for ferieindkvartering i Danmark har klaret sig fornemt og har indtaget en 8. plads på listen.

Skrevet af Flemming Juul