Rejsebranchen undgik konkurser

Det fremgår af Rejsegarantifondens årsrapport, hvor det angives, at en primær årsag var branchens evne til løbende at tilpasse kapaciteten – både hvad angår personale og udbud af rejser – til en faldende efterspørgsel, samt villigheden til at konsolidere virksomhederne. 

 

Fonden måtte i 2010 betale erstatning til rejsekunder i forbindelse med to konkurser, og både antallet af konkurser og omfanget af erstatningsudbetalinger var i 2010 væsentligt lavere end de foregående år.

 

Fondens samlede resultat blev et overskud på ca. 10 millioner kroner, hvorefter egenkapitalen ultimo 2010 udgjorde ca. 80 millioner mod ca. 70 millioner ultimo 2009. Overskuddet fremkommer ved indtægter i form af formueopbyggende bidrag vedrørende flybilletter alene og billeje i udlandet alene samt pakkerejser solgt i 2009 fratrukket erstatningsudbetalinger vedrørende konkurser.

 

Pr. 1. januar 2010 blev rejsegarantifondsloven ændret, så private kunder nu har mulighed for at tilkøbe en konkursdækning i Rejsegarantifonden, når de køber en flybillet eller lejer bil i udlandet. Det er obligatorisk for dansk etablerede rejseudbydere at tilbyde konkursdækningen, når de sælger en flybillet eller billeje i udlandet til en privat kunde, men det er op til kunden at afgøre, om han/hun vil købe den. Gebyret for konkursdækning er 20 kroner pr. person.

 

Indkvartering alene (fx hotel eller leje af feriebolig) er stadigvæk ikke omfattet af fondens dækning, så hvis man kun køber indkvartering, vil man ikke være omfattet af fondens dækning ved en konkurs.

Skrevet af Flemming Juul