Rejsebureauer misinformerer

Uden konkursforsikring er pengene tabt og vi kan ikke hjælpe, lyder det angiveligt fra bureauerne til kunder, der har købt flybilletter via bureauernes hjemmesider, men ifølge afdelingschef Vagn Jelsøe fra Forbrugerrådets udtalelser til DR Kontant er den melding ’helt ude i skoven’, skriver business.dk.

 

”Bureauerne ved jo godt, at Forbrugerklagenævnet er kommet med afgørelser, som siger, at sådan er det ikke. Klager man til Forbrugerklagenævnet, så får man medhold. Bureauerne taler altså mod bedre vidende”, siger han.

 

Forbruger Europa mener, at rejsebureauerne skal hjælpe med andre flybilletter eller erstatte de tabte.

 

I DR Kontant dokumenteres, at FDM travel, Supersaver, flybillet.dk, Travelstart og Sembo ikke vil hjælpe kunderne. 170 uheldige flykunder har klaget til Forbrugerklagenævnet og i 115 sager har rejsebureauerne bøjet sig og betalt pengene.

 

Adm. direktør Ralph Axelson fra Den Danske Rejsegruppe med produkterne Supersaver, flybillet.dk, GoLeif og Travelstarts afviser, at man vildleder kunderne:

”I denne situation er vi formidlingsagent, der ene og alene formidler kontakt mellem kunde og flyselskab. Det er ikke vores ansvar at hjælpe kunden, når flyselskabet går konkurs – det er en sag mellem kunden og det krakkede selskab”.

 

Det fremgår af købsbetingelserne, at rejsebureauet ikke påtager sig ansvar ved en flykonkurs – det såkaldte agentforbehold, men selskabet betaler alligevel penge tilbage til kunder, der henvender sig til Forbrugerklagenævnet.

 

”Vi håber hurtigst muligt at få en sag for domstolene, så vi én gang for alle kan få slået fast, at vi som rejseformidlere ikke bør betale. Indtil da vil vi fortsætte med at give kunderne den besked, de får – og i nogle tilfælde betale dem penge tilbage i Forbrugerklagenævnet”, siger Ralph Axelson.

Skrevet af Flemming Juul