Rejsemesse i København

I weekenden vil 119 danske rejsebureauer præsentere deres produkter for gæsterne på ”Ferie ’08”. Antallet af besøgende ligger normalt mellem 40.000 og 45.000, og ud over charterfolket henvender messen sig til camping- og golffolket. Ifølge salgs- og projektleder i Bella Center, Margit Geil, har cirka 1.000 udstillere tilmeldt sig i år, fordelt på 700 feriestande, 225 campingrepræsentanter og 95 golfsælgere.

På sidste års messe var aktiv ferie den nye trend, mens det i år er lidt sværere at rubricere den dominerende ferieform. Margit Geil mener, at feriefolket er tiltrukket af den anderledes form for rejse, og det er en fordel for nichebureauerne. Det handler stadig om aktiv ferie, wellness og lidt fremmedartede destinationer, men der er dog også hjemlige ferietilbud, som kan være lidt anderledes.

”Kolding Slotsøbad åbner til sommer en ny, stor wellnessafdeling under navnet Den Kongelige Badstue, fordi der er en eller anden konge, som engang har haft en slags badstue på Koldinghus. De har sågar en spa med på messen, så hvis folk har badetøj med, kan de hoppe op i den. Messegæsterne kan også få en tur på massagebriksen, hvis det er mere attraktivt. Som sædvanlig har vi også et svømmebassin, og i år er der anbragt en 24 meter lang hoppepude midt i hallen. Bassinet er dog kun for børn, og de skal selv have badetøj og håndklæder med, men der er omklædningsrum,” siger Margit Geil.
 
Margit Geil fortæller om gæsterne på rejsemessen, at 32 procent er mellem 55 og 65 år, mens 18 procent er over 65. Børnefamilierne udgør dog også en pænt stor gruppe.
Kun ganske få unge tager på rejsemesse. De finder deres ferieture på nettet, og mange af messens tilbud er da også i den dyre ende, selv om flere rejsebureauer også har tilbud til rygsækfolket.

(Politiken, d. 19. januar, 2008)

Skrevet af