Rejsende må lære at leve med genstridige chips

Kortbrugerne må enten have kontanter med eller have mere end ét kreditkort, når de er på ferie eller forretningsrejse i udlandet, og deres Visa/dankort driller på grund af den lille chip i kortet.

Forbrugerombudsmanden har ikke haft fat i sagen, fordi man ikke har fået klager, og chefkonsulent i Forbrugerstyrelsen, Søren Iversen, siger, at hvis kunderne har problemer i udlandet, bør de straks henvende sig til deres pengeinstitut efter hjemkomsten.

”I 2003 og 2004 i forbindelse med overgangen til chipkort var der problemer, og et af problemerne var netop, at kortet ikke fungerede i udlandet. Jeg har ikke hørt om problemer siden og blev først opmærksom på dem i Politiken. Det kommer lidt bag på os, for i 2003 og 2004 fik vi mange henvendelser. De redegørelser, vi fik fra PBS og bankerne, tydede på, at problemerne så godt som var forsvundet, og jeg har ikke hørt om dem siden. Jeg ved ikke, om det nu skyldes lokale problemer i enkelte lande, som PBS siger,” mener Søren Iversen.

 

Økonom Troels Holmberg fra Forbrugerrådet siger, at eftersom de fleste kunder ikke læser aftalebetingelserne, når de får et Visa/dankort, så bør bankerne orientere om, at den slags problemer kan opstå, og om, hvordan kunderne i givet fald skal forholde sig.

”Til syvende og sidst skal man kunne betale, hvis man køber en ydelse, og derfor må der ikke opstå tvivl, hvis man skal have tillid til betalingssystemet. Bankerne bør derfor oplyse om, hvordan kortholder skal forholde sig,” fastslår Troels Holmberg.

(Politiken, d. 26. januar, 2008)

 

Skrevet af