Rejsende undgår selvbetjening

Kun hver fjerde rejsende checker selv ind til ferien. Det viser en gennemgang, som Thomas Cook Airlines har lavet på deres egne passagerer. 

 

Det er ikke mange, når man ser på Københavns Lufthavns mål om, at ni ud af 10 rejsende fra 2010 skal klare sig med selvbetjening. Det skriver Politiken i dag.

 

»Der er et godt stykke vej endnu til målet. I denne sommer har cirka 25 procent af vores gæster fra blandt andet Spies og Tjæreborg Rejser givet sig i lag med automaterne til selvcheckin. Det er en stigning på fem procent i forhold til sidste sommer,« siger informationschef i Thomas Cook Airlines, Torben Andersen.

 

Tallet fra Sverige ligger fem procent lavere, mens nordmænd, der i sommer er rejst fra Oslo, nærmest har overgivet sig til automaterne.

 

I højsæsonen betjente cirka 80 procent af passagerne sig ved hjælp af automaterne – næsten en tredobling på et år.

 

»Det skyldes i første række, at lufthavnens personale i Oslo effektivt har gelejdet gæsterne væk fra skrankerne og i »hænderne« på automaterne. Har man først prøvet dem én gang, vender de fleste ikke tilbage til den manuelle betjening,« siger Torben Andersen.

 

Ved selvbetjening kan flypassagererne selv få udskrevet boardingkort og samtidig aflevere kufferterne ved et specielt »bagagedrop« inden flyrejsen via automater.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen