Rekord for rejse-klager

Peter Fogh Knudsen, leder af organisationens danske afdeling, siger, at forbrugerne nyder godt af de stærkt reducerede flypriser, men har samtidig svært ved at finde rundt i reglerne for deres rettigheder, hvis noget går galt, skriver politiken.dk.

Organisationen modtog sidste år 33.000 klager, hvoraf de 7.000 handlede om flyrejser, og her fremstår én klagesag som den måske vigtigste, og det er den, der bekræfter, at et flyselskab ikke kan annullere en returbillet selv om udrejsebilletten ikke er blevet brugt.

 Det har været normal trafik blandt flyselskaber, at de har krævet billetterne benyttet i den sekvens, de er bestilt i, men Forbrugerklagenævnet fastslår, at hvis et flyselskab kræver det, så skal det fremgå meget tydeligt overfor kunden, hvilket ikke altid har været tilfældet.

”Hvis jeg køber noget, som jeg betaler 100% og så kun ønsker at bruge 50%, hvorfor skal det betyde, at jeg ikke kan bruge de sidste 50%?”, spørger Peter Fogh Knudsen.

Skrevet af Flemming Juul