Rekordmange klager over ferien i 2016

Danskerne klagede i 2016 over deres ferie 377 gange.

Lysten til at klage over ferien var historisk høj sidste år, viser nye tal fra Pakkerejse-Ankenævnet.

Det kommer ikke bag på Danmarks Rejsebureau Forening, som glæder sig over ny lovgivning og stærk forbrugerbeskyttelse, når man køber hos et danskregistreret rejsebureau.

Pakkerejse-Ankenævnet registrerede 377 klager i 2016, hvilket er 30,5% flere end året før. 31% af klagerne fik medhold i ankenævnet, 33% fik delvist medhold og i 37% af tilfældene fik klageren ikke medhold. Hertil kommer en håndfuld sager, som blev afvist fra behandling i ankenævnet.

”Antallet af klager er stigende, og det skyldes blandt andet et nyt lovkrav om, at forbrugerne skal have oplyst, hvilken instans, de kan rette en eventuel klage til allerede ved købet af ferien. Det er et initiativ, som vi sætter stor pris på, da vi kun er interesserede i, at de rejsende får en kundeoplevelse, der matcher den købte vare,” siger Lars Thykier, adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

Fra 2015 til 2016 har danskerne især klaget over hoteller, deres faciliteter og standarder i øvrigt, samt forsinkelser og ændringer af transport, viser opgørelsen fra Pakkerejse-Ankenævnet. Opgørelsen viser også at 10% flere har fået medhold end i 2015. Danmarks Rejsebureau Forening vurderer, at det beror på, at der kan være en enkelt rejse fra et enkelt bureau, som har fået mange klager, som alle har fået medhold i. Der er nemlig ikke noget der tyder på, at der er sket en ændring i den traditionelle fordeling af klagerne, som viser at to ud af tre klagere ikke får medhold.

”Vi tager stigningen i antallet af klager meget seriøst. Som rejsebureauer har vi et ansvar for at levere det produkt, som kunderne køber. Klageopgørelsen er et værktøj, som kan fortælle branchen, hvor vi skal være skarpere og tydeligere i vores kommunikation. Jeg vil dog gerne understrege, at de rejsende også har et ansvar. De skal sætte sig ind i, hvad rejsen inkluderer, og det betyder, at man har læst rejsepapirerne og betingelserne, inden man tager hjemmefra. Og inden man klager,” lyder det fra Lars Thykier.

”Vil man have tryghed med i bagagen, er det en god idé at tjekke, om rejsebureauet er registreret i Danmark. Så er man nemlig beskyttet af Rejsegarantifonden og har mulighed for at klage til Pakkerejse-Ankenævnet,” tilføjer han.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.