Århus skal profileres på fødevarer

Århus vil brandes som Nordens fødevaregastronomiske hovedstad.
Den jyske hovedstad har stor kapacitet inden for jordbrugsforskning, regionen kan byde på en række store fødevareproducenter som for eksempel Arla, og antallet af gastronomiske spisesteder er steget betragteligt de seneste tre-fire år.
”Du har simpelthen hele paletten, ikke bare på jysk eller dansk, men på internationalt niveau,” siger Venstre-politikeren, Henrik Vestergaard, der forventer store synergieffekter, når små og store spillere inden for fødevareområdet får et fælles forum.

Tanken er at indstifte en nordisk gourmetpris, som skal promoveres for et sekscifret beløb. Desuden skal der gennemføres en årlig nordisk madkunstfestival på kunstmuseet ARoS og skabes en række events. Det danske kokkelandshold træner mange gange årligt frem mod deltagelse i store internationale konkurrencer, og enkelte af disse træninger vil man forsøge at flytte ud på åben gade i Århus.

(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 20. februar, 2008)

Skrevet af