Ryanairs kabinepersonale er blevet instrueret i smarte metoder for at undgå at give passagerer penge tilbage ved køb ombord, skriver en avis. Dermed kan selskabet øge sin omsætning. Det afviser flyselskabet.
“Jeg har ikke lige vekselpenge, men vil du i stedet ikke for de samme penge købe et af Ryanairs skrabelodder,” kunne et muligt forslag fra kabineansat i Ryanair til en passager lyde, efter passageren har købt f.eks. mad og drikke på et af selskabets fly.
Det skriver i hvert fald den engelske avis Daily Mail og henviser til et træningsdokument for de kabineansatte med overskriften: ”keep the change,” – behold vekselpengene.
Træningsdokumentet opfordrer kabinepersonalet til at vildlede passagererne, som skal have penge tilbage, med oplysningen om, at man ikke lige har vekselpenge i kassen.
Forslaget kommer i dokumentet ”Ryanair Sales Tips,” fremstillet af firmaet Retail In Motion, der har speciale i at optimere f.eks. flyselskabers indtjening.
En talsmand for Ryanair siger, at salgstrickene er et træningsprogram udarbejdet af et eksternt firma.
”Ryanairs politik er, at passageren omgående skal have sine vekselpenge. Har den kabineansatte ikke vekselpenge i kassen, skal passagerens sædenummer noteres, så man senere på flyvningen kan give den rejsende penge tilbage,” siger talsmanden.
En talsmand for Retail in Motion sagde, da avisen henvendte sig: “Vi undskylder, hvis vores træningsprogram har givet anledning til forvirring.”
Sidste måned fik Ryanairs piloter besked på ikke at flyve hurtigere end 600 miles i timen, ca. 900 km, for at spare på selskabets udgifter til brændstof. Med den lavere hastighed, mener Ryanair at kunne spare op til 15 pct. af sine årlige udgifter til brændstof.