Ryanair skovler penge ind

Michael O'Leary.

Michael O’Leary.

LUFTFART: Ryanairs overskud i kvartalet, der sluttede med udgangen af juni, var 25% højere end for et år siden og endte på 245 millioner Euro – 1,83 milliarder kroner.

Indtægterne på gebyrer steg med 9%, hvilket ifølge CEO Michael O’Leary hænger sammen med en trafikvækst på 16%. For hele året forventer Ryanair en 30% højere vækst med baggrund i en ’aggressiv prispolitik’ til vinter, hvor billetpriserne reduceres med op til 8% i de seks måneder frem til udgangen af marts 2016.

Meldingen kommer lige efter, at Air France-KLM fremlagde nye planer om omstrukturering og Lufthansa introducerer lavpris-lignende billetpriser for at kunne konkurrere med Ryanair.

De lavere vinterpriser vil også ramme easyJet, som Ryanair konkurrerer med i sin store satsning på bedre kunderelationer og flytning til hovedlufthavne, som Ryanair hidtil har overladt til easyJet.

Ryanair forventer, at overskuddet efter skat for hele året vil ligge i den øvre ende af selskabets forventninger på mellem 940 og 970 millioner Euro – mellem 7,0 og 7,2 milliarder kroner – som man fremlagde i maj.

Lavprisselskabet regner med at grounde 40 fly den kommende vinter mod 50 den forløbne vinter og forventer en load factor på 90% mod 88% sidste vinter.