Ryanair vil fordoble passagervækst

ryanairLUFTFART: Mens Ryanair i dag har ca. 12 pct. af passagererne indenfor Europa forventer selskabet om fem år at have mindst hver femte flypassager på de europæiske ruter. Og indtægterne fra ekstra afgifter vil fortsætte med at stige.

Ryanair forventer turbo på sin vækst de kommende år, hvor selskabet vil søge at tiltrække endnu flere passagerer – væksten skal bl.a. ske på bekostning af andre europæiske flyselskaber, der kæmper under den økonomiske krise.

Selskabets vicedirektør forudser en passagervækst på op mod otte procent om året mellem 2015-18, hidtil har Ryanair regnet med at stige fem procent om året. “Og de otte procent er endda et konservativt skøn,” siger selskabet driftsdirektør, Michael Cawley, til Reuters.

Cawley forudser væksten bl.a. vil komme fordi krisen vil tvinge lande i navnlig det sydlige Europa til at privatisere lufthavne og liberalisere reglerne på arbejdsmarkederne, hvilket bl.a. skal give billigere arbejdskraft. F.eks. venter Ryanair at ekspandere kraftigt på det græske marked – selskabet har i år 1,5 mio. passagerer til og fra Grækenland, men forventer tallet de kommende år vil vokse til ti millioner. Cawley siger, at Ryanair også forventer at øge betjening på sekundære lufthavne andre steder på Balkan.

Ryanairs ekspansion giver også behov for flere fly – i marts i år bestilte selskabet en bagatel af 175 nye Boeing 737’ere. I 2018 forventer Ryanair at have 400 fly og 100 mio. passagerer om året.

Mandag i næste uge kommer selskabet regnskab for sidste år, og analytikere forventer, det vil vise et overskud på ca. 630 millioner euro.

Et område, selskabet fremover vil tjene endnu mere på, er ekstra indtægter på f.eks. indchecket bagage og salg af ekstra ydelser ombord. Disse indtægter udgør foreløbig 21 pct. af Ryanairs indtægter.

 

Ryanair forventer turbo på sin vækst de kommende år, hvor selskabet vil søge at tiltrække endnu flere passagerer – væksten skal bl.a. ske på bekostning af andre europæiske flyselskaber, der kæmper under den økonomiske krise.

Selskabets vicedirektør forudser en passagervækst på op mod otte procent om året mellem 2015-18, hidtil har Ryanair regnet med at stige fem procent om året. “Og de otte procent er endda et konservativt skøn,” siger selskabet driftsdirektør, Michael Cawley, til Reuters.

Cawley forudser væksten bl.a. vil komme fordi krisen vil tvinge lande i navnlig det sydlige Europa til at privatisere lufthavne og liberalisere reglerne på arbejdsmarkederne, hvilket bl.a. skal give billigere arbejdskraft. F.eks. venter Ryanair at ekspandere kraftigt på det græske marked – selskabet har i år 1,5 mio. passagerer til og fra Grækenland, men forventer tallet de kommende år vil vokse til ti millioner. Cawley siger, at Ryanair også forventer at øge betjening på sekundære lufthavne andre steder på Balkan.

Ryanairs ekspansion giver også behov for flere fly – i marts i år bestilte selskabet en bagatel af 175 nye Boeing 737’ere. I 2018 forventer Ryanair at have 400 fly og 100 mio. passagerer om året.

Mandag i næste uge kommer selskabet regnskab for sidste år, og analytikere forventer, det vil vise et overskud på ca. 630 millioner euro.

Et område, selskabet fremover vil tjene endnu mere på, er ekstra indtægter på f.eks. indchecket bagage og salg af ekstra ydelser ombord. Disse indtægter udgør foreløbig 21 pct. af Ryanairs indtægter.