Ryanair ville ikke tage afdøds kuffert med til Danmark

Det var et chok for Peter Schack Poulsen, hans hustru og deres veninde, da venindens mand døde på rejse til Barcelona for godt to uger siden.

 

”Det var forfærdelig at stå der i et land, hvor vi udover at skulle trøste Inge og kontakte pårørende derhjemme, også skulle tale med ikke-engelsktalende myndigheder og kæmpe med bureaukratiet for at få Finn hjem,” siger Peter Schack Poulsen. Han siger ifølge tgt.dk:

 

”I lufthavnen gik jeg med Inge til skranken og forklarer, at Finn er død for tre dage siden. Vi viser hans pas og hans billet, samt kvittering på, at vi har tilkøbt bagage. Så får vi at vide, at vi ikke kan få hans kuffert med hjem, fordi han ikke selv er der til at bære den.”

 

Den besked får Peter Schack Poulsen op i det røde felt. Han beder kvinden i skranken om at tilkalde en supervisor eller den øverste Ryanair-ansvarlige.

 

Personalet bliver ved med at sige, at sådan er Ryanairs regler, men det formilder ikke Peter Schack Poulsen:

 

”Jeg efterlyser bare en lille smule forståelse fra flyselskabet. Jeg tror, at de ansatte havde mest lyst til at bøje reglerne, men det turde de ikke. Det irriterer mig mest.”

 

Efter et godt stykke tid betaler de under protest 60 euro for at få kufferten med hjem. Personalet giver den en lap med en adresse i Irland og forklarer, at de kan klage til Ryanairs hovedkontor, når de kommer hjem.

 

”Passagerer med behov for speciel assistance skal kontakte Ryanair direkte, inden de tager til lufthavnen, så vi kan sikre os, at de får den assistance, de har brug for,” skriver Ryanairs pressechef Stephen Mcnamara i en mail til turengårtil.dk og tilføjer:

 

”Gebyret, som fejlagtigt blev opkrævet af vores handling-agent i Girona lufthavn, er nu refunderet.”

Skrevet af redaktionen