Sørg for god tid i lufthavnen

Selskaberne er i deres gode ret til at afvise erstatningsrejse, hvis kunden ikke har afsat tilstrækkelig tid til check-in, sikkerhedskontrol og spadsereturen til gate inden den lukker for boarding, skriver politiken.dk.

 

Ankenævnet for forsikring har netop behandlet en klagesag fra efteråret 2010, hvor en forbruger skulle med Ryanair fra Stansted klokken 06.40. Klageren havde planlagt at komme med tog til lufthavnen med ankomst klokken 05.55 – tre kvarter før afgang, men blot 15 minutter inden gaten lukkede.  Toget blev imidlertid aflyst, og da kunden ankom med bus klokken 06.18 kom han ikke med flyet, da geten var lukket.

 

Kunden klagede og krævede udgifterne dækket til en ny billet, men SOS afviste kravet – blandt andet med henvisning til, at der ikke var tilstrækkelig tid i rejseplanen, og det fik man medhold i af Ankenævnet for Forsikring.

 

På den baggrund anbefaler forsikringskonsulent Riccardo Krogh Pescatori fra Forsikringsoplysningen, at man ”…altid sørger for at overholde flyselskabets og lufthavnens anbefalede tider for henholdsvis check-in og sikkerhedstjek”.

Rejseforsikringen dækker normalt, når man ikke er skyld i forsinkelsen – og at den ikke kunne forudses, men hvis en tidsplan er meget stram, er det ikke sikkert, at fremmødet vurderes som uforskyldt, forklarer han.

Skrevet af Flemming Juul