Særpræget politik med gavekort

Et par fra Amager modtog hver 2.500 kr i gavekort til Travellink, men ved forsøg på at indløse kortene krævede hjemmesiden, at ejerne skulle indtaste kreditoplysninger og indbetale det samlede beløb på 5.000 kr. for at få gavekortene udbetalt. Kunden henvender sig telefonisk ogfår bekræftet, at han skal indbetale 5.000 kr. via Dankort eller Visakort og herefter indsende gavekortene til Travellink, hvorefter de 5.000 kr. tilbageføres til kontoen, beretter eb.dk.

Men kunden vil ikke overføre pengene, og vælger i stedet at møde personligt på Travellinks kontor i København, hvor man angiveligt kan klare sagen. Her får han at vide, at han skal indbetale de 5.000 kr. på nettet – hvis kontoret skal ordne sagen koster det 1.000 kr.

 

Kunden hverken kan eller vil betale hverken 5.000 eller 1.000 kr. for at få de 5.000 kr., som hans familie allerede har betalt til Travellink.

En henvendelse til Forbrugerrådet, hvor man aldrig tidligere har hørt om en lignende ordning, beskrives den som både absurd og urimelig. Herfra siges det, at et gavekort er gyldigt betalingsmiddel, som bør accepteres uden videre, og rådets jurist Tina Dhanda siger, at der ikke er nogen god grund til at overføre et beløb til Travellink for at indløse gavekortene.

 

Hun siger, at hvis kunderne, der køber gavekortene kendte til den særprægede politik, ville de utvivlsomt fravælge gavekortene og beskriver politiken med krav om 1.000 kr i gebyr for at indfri kortene som dybt uansvarlig.

Til Ekstra Bladet siger Travellinks adm. direktør Peter Carlsson, at man vil se nærmere på ordningen, men vil ikke love ændringer for der har ikke tidligere været reklamationer. Med hensyn til gebyret på 1.000 kr i Travellinks butik, siger han, at der er tale om en fejl, som han beklager og understreger at kunderne kan få gavekortene refunderet uden videre ved at komme i butikken.

 

Skrevet af Flemming Juul