Sådan rejser vi i 2057

Nogle ved, hvordan charterrejserne var skruet sammen i 1967. De fleste af ved, hvordan de ser ud i dag. Men hvordan rejser vi i 2057?  Det spørgsmål har Falk Lauritsen Rejser, der netop er kåret som Danmarks bedste charterrejsebureau, stillet i anledning af, at Familien Falk Lauritsen har sendt danskerne sydpå i 45 år.

Små 1.000 Facebook brugere har deltaget i undersøgelsen, der stiller skarpt på alt fra billetbestilling til flysikkerhed og nye destinationer i fremtiden.

57% regner med, at vi om 45 år flyver langt hurtigere end i dag, 37% tror vi rejser lidt hurtigere og kun 6% tror, vi vil flyve med samme hastighed.

73% forventer skærpede sikkerhedsforanstaltninger i løbet af de næste 45 år.

I dag sælges de fleste rejser over nettet, men næsten to ud af tre deltagere tror, at vi om 45 år booker via helt nye medier.

”Før internettet var det et puslespil at styre rejsesalget. Væggene var fyldt med tavler og papbrikker – hver brik symboliserede to flysæder og ét hotelværelse. Når telefonsælgerne havde solgt en rejse, fjernede de manuelt brikken. I dag foregår alt elektronisk, og jeg er da også overbevist om at rejsesalget fremover bliver stadig mere mobilt og fleksibelt”, kommenterer direktør Søren Falk Lauritsen.
I begyndelsen tog vi til Spanien. Så kom Grækenland, Tyrkiet og senere Thailand, men hvor rejser vi hen om 45 år? 15% regner med, at de samme rejsemål som i dag vil være populære, 20% tror, at især Caribien vil hitte, mens langdistancedestinationer som Australien, New Zealand, Sydamerika og Asien er jævnt fordelt.

9 ud af 10 er overbeviste om, at danskerne vil rejse endnu mere end i dag, 2 ud af 3 mener, at der vil være børnefri afdelinger på alle charterfly, halvdelen mener, at der ikke længere vil være tax free og 53%, at det vil være muligt at flyve fra København til Mallorca på automatpilot. Til gengæld antager 22%, at stewardessen er erstattet af en robot i 2057.

”Selv om undersøgelsen ikke er videnskabeligt funderet, er det spændende at se, hvad danskerne vurderer, der vil ske. Input omkring rejsemål kan bruges i vores langtidsplanlægning. Vi lytter meget til, hvad vores gæster fortæller os, så vi kan tilbyde det, markedet efterspørger”, siger Søren Falk Lauritsen.