Samarbejde om færre flyforsinkelser i Københavns Lufthavn

københavns lufthavn finger c flyLUFTFART: Et tættere samarbejde mellem flyselskaber, flyvelederkontrol, ground-handlere og Københavns Lufthavn skal give færre forsinkede fly. Efter systemet blev indført i Heathrow faldt antallet af forsinkede afgange 20 pct.

Efter flere års planlægning har Københavns Lufthavn fået et stort EU-initiativ på vingerne. Det skal sikre en mere effektiv og rettidig afvikling af flytrafikken.

Projektet hedder A-CDM: Airport Collaborative Decision Making. Det gennemføres i en række europæiske lufthavne i disse år.

“Målet med det komplekse A-CDM samarbejde er færre forsinkede afgange og flere ankomster til tiden. Det gavner passager, flyselskaber og de groundhandling selskaber, der f.eks. står for check-in, boarding og håndtering af bagage,” siger driftsdirektør i Københavns Lufthavn, Kristian Durhuus.

I Københavns Lufthavn er der dagligt over 700 ankomster og afgange – et stort puslespil, der kan være svært at få til at gå op ved for mange forsinkelser.

Teknisk direktør i Københavns Lufthavn, Christian Poulsen, siger: ”A-CDM samler al relevant information om hver enkel flyvning i et fælles cloud baseret IT-system. Det betyder, at flyselskab, flylederkontrol, groundhandlere og lufthavnen konstant har adgang til samme opdaterede information om alle flyrejserne.  Det gør planlægningen og udnyttelsen af ressourcerne langt bedre.”

I Europas travleste lufthavn, London Heathrow, er antallet af forsinkede afgange faldet 20 pct. efter indførelsen af A-CDM.

Det højere fælles informationsniveau betyder, at der kan planlægges bedre. Det har reduceret omkostninger for flyselskaber og groundhandlere med 10 pct.

Et fly i fast rutefart i Europa kan på en enkelt dag skulle nå fire-seks flyvninger. Her kan blot en enkelt forsinkelse akkumulere sig i løbet af dagen, så flyet ikke kan nå at flyve alle ruter og dermed mister flyselskabet penge og passagerer.

A-CDM handler dog ikke blot om forsinkelser, men også om rettidighed. Det er ofte et lige så stort problem, når et fly ankommer før tid. Måske er medarbejderne hos groundhandlerne optaget af andre fly. Og ganske ofte er den planlagt gate i lufthavnen ikke klar.

”Det kan forsinke alle led i den store operationelle rejsekæde i lufthavne. Derfor er der f.eks. indført en ny procedure, så de fly, der ankommer til tiden, betjenes først. Princippet kaldes best planned, best served,” siger Christian Poulsen.

Ved årets udgang vil over 30 europæiske lufthavne have gennemført A-CDM, der er udviklet af Amadeus.