Sidste sejlads på DFDS-rute

dfds Sirena SeawaysREDERIER: Tilbage i 1875 begyndte DFDS at sejle mellem Esbjerg og den østengelske havneby Harwich – men snart er ruten historie. I morgen afsejler sidste afgang fra Esbjerg og returnerer mandag. Ruten havde i sin storhedstid 300.000 årlige passagerer – der var sidste år blot 80.000.

Kaptajn Niels Westergaard kommer i weekenden til at skrive DFDS-historie når han er chef for sidste afgang fra Esbjerg til Harwich. Der er stor interesse om den sidste sejlads på ruten. Ud over mange pressefolk er der bl.a. også en stamgæst på ruten – stamgæsten ringede på dagen for nyheden om rutelukningen for at sikre sig en kahyt på den sidste afgang.

I 1875 begyndte DFDS at trafikere ruten med dampskibet ”Riberhuus”. På det tidspunkt var Esbjerg en lille by, men fik en hastig vækst – ikke mindst takket være den stigende landbrugseksport af navnlig bacon med skib til Storbritannien.

Der var i starten flere dyr end mennesker på skibene, men der opstod hurtigt behov for plads til flere passagerer. I dag trafikeres ruten af Dana Sirena med plads til 610 passagerer og 125 personbiler.

Men DFDS’ passagerrute fra Esbjerg til Harwich har længe kæmpet med høje omkostninger, tab af passagerer og fragt. Ruten kan ikke bære ”de meget store ekstraomkostninger, en ny miljølov vil medføre.”

DFDS vil i stedet sikre sin store fragtskibsrute mellem Esbjerg og Immingham i Midtengland og denne rutes mange arbejdspladser, oplyser rederiet.

”Passagertallet er faldet fra 300.000 til ca. 80.000 pga. bortfaldet af det toldfrie salg og voksende konkurrence fra lavprisfly. DFDS har arbejdet på at reducere rutens omkostninger med færre besætningsmedlemmer, langsom sejlads for at spare olie, færre afgange, centraliseret salg og har forsøgt at øge passagertallet med aggressiv markedsføring.”

”Men”, siger DFDS’ koncernchef, Niels Smedegaard, ”desværre er vi ikke lykkedes med at reducere omkostningerne nok. Og ruten vil ikke kunne bære de meget store ekstraomkostninger, den nye miljølov vil medføre fra 1. januar 2015. Med dagens oliepriser vil kravet om brug af svovlfattig olie koste omkring 20 mio. kr. årligt.”

”DFDS beklager lukningen af den sidste passagerrute fra Skandinavien til England, samt at op mod 130 arbejdspladser berøres, selv om vi kan tilbyde alle jobs på vores andre ruter,” siger Niels Smedegaard og tilføjer: ”DFDS’ fragtrute mellem Esbjerg og Immingham har med to moderne skibe daglig afgang i begge retninger.”

Esbjerg-Harwich-rutens samlede omsætning var 190 mio. kr. i 2013, heraf var over halvdelen passageromsætning.