Skåne vil udvikle sit eget ’Legoland’

Det er målet at bruge en eller flere pendanter til Legoland i Danmark og at forhøje kvaliteten generelt i alt det, som de besøgende ser.

 

Tourism in Skåne, som er det regionale markedsføringsselskab, udsender i dag den første af fire rapporter om, hvordan Skåne skal blive en af Sveriges to mest besøgte destinationer.  Danmark er det vigtigste udenlandske marked for Skåne med 200.000 overnatninger pr. år.

 

Virksomhedsejere og kommuner i Skåne har så nogle uger, hvor de kan komme med supplerende idéer til rapporten, prioriteringer og yderligere initiativer inden for destinations- og produktudvikling.

 

”Den internationale konkurrence inden for turismeerhvervet er meget hård. For at skulle lykkes i denne branche kræves der samarbejde og indblanding fra virksomheder og den offentlige sektor. Men vi lader os

også inspirere af attraktioner, som har succes, f.eks. Legoland”, siger Pia Jönsson Rajgård, adm. direktør for Tourism in Skåne.

 

Der planlægges bl.a. et nyt oplevelsescenter i Malmö, Eksploria, som kunne blive en investering på op mod 2 milliarder kroner. Man har afsat et område på 100.000 kvadratmeter uden for Malmö.

 

Tourism in Skåne er Skånes markedsføringsselskab, som har til opgave at lokke flere besøgende. Ejeren er Business Region Skåne, hvor Region Skåne ejer de 85% og kommuneforbundet Skåne de 15%. Tourism in Skåne arbejder sammen med og synkroniserer det strategiske arbejde med Svensk Turism AB, som for nylig udviklede en national strategi for turismeerhvervet.

Skrevet af Flemming Juul