Skrøbelige genstande i flybagage giver ikke erstatning

På en flyvetur fra København til Orlando var en passager så uheldig, at hans kuffert med hans headset blev ødelagt. Passageren klagede til lufthavnspersonalet.

 

Han sendte også skriftlig klage til flyselskabet, hvis navn ikke oplyses, og da han ikke hørte fra selskabet, købte han nyt headset. Passageren kontaktede flere gange flyselskabet og krævede erstatning.
 
Flyselskabet tilbød at dække 80 procent af kuffertens værdi, men afviste at erstatte headsettet. Flyselskabet henviste til aftalevilkårene, hvor det fraråder at medbringe værdifulde genstande i indtjekket bagage.
 
Sagen endte i Forbrugerklagenævnet.
”Forbrugerklagenævnet slog fast, at passageren har krav på erstatning for den ødelagte kuffert,” siger konsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Henrik L. Sedenmark, og tilføjer:
”Forbrugerklagenævnet har i afgørelsen lagt vægt på, at det er almindeligt kendt, at indtjekket bagage kan få en hårdhændet behandling. Som flypassagerer skal man være varsom med at lægge skrøbelige ting i bagagen.”
 
Læs mere om flyrejser på forbrug.dk.

 

Skrevet af redaktionen