Smart teknologi skal hjælpe Easyjet

easyJet airbus flyFLYSELSKABER: Easyjet skal som første flyselskab teste hybrid-fly. Årligt kører Easyjets fly næsten 6,5 km på lufthavnes taxibaner.

Easyjet bruger i snit 20 minutter på hver flyvning med at trille til og fra terminaler på hver flyvning, det bliver samlet til næsten 6,5 millioner km om året. Selskabet er klar med nyt brintbrændstof-system til fly, der ikke udleder CO2.

Hybridflyet benytter en brintbrændstofcelle i flyets bagagerum. Med den kan man fange energi, når flyet bremser ved landing, og bruge den til at oplade systemets letvægtsbatterier (på samme måde som i ’the Kinetic Energy Recovery System’, der bruges i Formel 1-biler). Solceller på flyet vil også blive brugt til at genoplade batterierne under flyvningen.

Flyet kan derefter i princippet bruge den opsparede energi til f.eks. at køre fra landingsbanen til terminalen uden at skulle bruge motorerne.

Grundet Easyjets mange, men korte flyvninger, bliver omkring fire pct. af det årlige brændstofforbrug brugt under kørsel på landingsbanen. Inspirationen til hybrid-flyet stammer fra studerende på Cranfield Universitet.

Easyjet opererer 243 Airbus A319 og A320-fly, og transporterer årligt over 66 mio. passagerer på mere end 780 ruter mellem 135 lufthavne i 31 europæiske lande.