Sociale medier hjælper storbyrejsende

sociale medierTURISME: Rejsende finder tryghed i sociale medier når de planlægger storbyrejse. Det er en af konklusionerne i en ny analyse fra Wonderful Copenhagen til at styrke den internationale markedsføring af København.

Når beslutningen om storbyrejse skal tages, er det så på baggrund af rejseportaler, turist-hjemmesider, Facebook – eller et tredje sted? Det er analysen ’The Digital Traveler’ – der undersøger storbyrejsendes behov på digitale tjenester – med til at belyse.

”Det er især en følelse af tryghed i forbindelse med både planlægningsdelen og selve rejsen, som de rejsende opnår via digitale platforme. De ønsker f.eks. at undgå ligegyldige oplevelser på korte storbyrejser, hvor planlægning spiller en afgørende rolle,” siger Mille Marcussen, seniorrådgiver i Wonderful Copenhagens analyseafdeling og hovedperson bag analysen.

Endnu en pointe i undersøgelsen er, at de rejsende sjældent ønsker at blive kastet ud i noget nyt.

”Storbyrejsende leder ofte efter noget forholdsvist velkendt – men i nye rammer. De stræber efter at opleve det ”nichede” og lokale. Et godt eksempel er københavnere, der leder efter Barcelonas pendant til Vesterbro,” siger Mille Marcussen.

Ifølge hende er de sociale medier et sikkerhedsnet under rejsen. Samtidig får de rejsende også mulighed for at forlænge deres ferie ved at dele indhold på sociale platforme.

Den nye undersøgelse skal bl.a. indgå som en del af Københavns nye digitale markedsføringsplatform, ’I do Copenhagen’, der særligt retter sig mod storbyrejsende i England, Norge, Sverige og Tyskland.