LUFTFART: Lavprisselskabets kvartalsresultat før skat nåede 277 millioner norske kroner – en fremgang på 152 millioner i forhold til andet kvartal sidste år.
Ifølge flyselskabet er andet kvartal i år præget af markante reduktioner i omkostningerne, en stærk produktionsvækst og fyldte fly. Selv med startomkostningerne til langdistanceflyvninger og nye baser i Europa falder omkostningerne.
Omsætningen i andet kvartal var 4,0 milliarder norske kroner, en vækst på 27% i forhold til andet kvartal sidste år. 5,5 millioner passagerer rejste med Norwegian i kvartalet – godt en million flere end for et år siden og en vækst på 23%. RPK steg med 35%, hvilket hænger sammen med, at hver passager flyver længere end for et år siden. Omkostningsreduktionen var 9%.
ASK for kvartalsresultatet har været 34% og har været gennemgående i alle markeder. Load factor blev i andet kvartal 77% – en fremgang på et procentpoint.
På langruterne har Norwegian haft en load factor på 96%, mens den nye base i Gatwick har haft 85% belægning på de nyåbnede Middelhavsruter.
”Det har været godt kvartal for Norwegian, hvor vi ser resultater af den strategi, selskabet har lagt. Vi er endelig i gang med langdistanceflyvningerne og har åbnet en ny base i London. Samtidig har vi formået at reducere omkostningerne, hvilket er nødvendigt i en så konkurrencepræget branche,” siger adm. direktør Bjørn Kjos.
”Det vigtigste bevis på kundetilfredshed er, at stadig flere vælger Norwegian. Det er helt afgørende med nye kunder, og vi ser også frem til, at vi midt i august kan indsætte vores første Dreamliner på langruterne til New York og Bangkok,” siger Bjørn Kjos.
Efter et fald i aktiekursen den seneste måned, sikrede kvartalsregnskabet en fremgang i kursen med 11% på børsen i Oslo.