Som SOS International ser sagen

Af Søren Hedegaard Madsen,
nordisk skadeschef i SOS International

Over 20 danske forsikringsselskaber er kunder hos SOS International, og
som sådan har SOS til opgave at varetage forsikringsselskabernes interesser.

 

Dette betyder, at vi løbende arbejder på at få minimeret skadeudgifterne. Og det kan f.eks. ske ved at vi undersøger muligheden for et regreskrav ved en afbestilt rejse.
Vores advokaters vurdering er, at de rejsende i nogle tilfælde har krav på
at få udbetalt flyskatter og -afgifter, hvis flyselskabet har refunderet
rejsebureauet.

 

Og når et forsikringsselskab har holdt den rejsende skadesløs ved at
udbetale erstatning for den afbestilte rejse, mener vi at
forsikringsselskabet rettelig indtræder i den rejsendes krav på at få disse
afgifter refunderet.

 

Det har aldrig været meningen, at nogle skulle føle sig stødt af det
sprogbrug, SOS Internationals sagsbehandlere og advokater anvender.

 

Hos SOS oplever vi, at vi har et meget godt og historisk samarbejde med
rejsebranchen, og når det drejer sig om assistance i udlandet med
sygdomsramte gæster, er dette samarbejde meget vigtigt.
Derfor går det selvfølgelig ikke, at vores henvendelser i nogle papirsager
om afbestilling af rejser kan virke stødende – så det retter vi til nu.

 

Samtidig vil jeg bede vores advokater om endnu en gang at sikre, at der i henvendelserne fra SOS bliver henvist til de relevante bestemmelser og
praksis.

 

Vi har en juridisk uenighed som SOS forfølger på vegne af
forsikringsselskaberne, og det ønsker vi bestemt ikke skal overskygge SOS’  gode samarbejdsrelationer med rejsebranchen.

Skrevet af