Spanske hotelejere vil enten sætte priserne betydeligt i vejret, eller helt stoppe med at tilbyde all-inclusive produkter til det britiske marked på grund af utallige ’fup-madforgiftninger’ blandt britiske gæster.
Advokat David Diez Ramos fra det Madrid-baserede advokatfirma Rogers & Co, der repræsenterer forsikringsbranchen: ”Før eller siden vil de spanske hoteller sætte prisen i vejret eller stoppe salget af all-inclusive produkter til britiske rejsearrangører”.
“Britiske besøgende betaler under 1.000 pund for 14 dages all-inclusive ferier, men får mellem 2.000 og 3.000 pund i erstatning, hvis de klager over dårlig mave – hertil skal så lægges advokatudgifter for hotellet på omkring 5.000 pund. Det vil hotelejerne ikke blive ved med”.
Eksplosionen i hævdede maveonder fra britiske turister blev slået stort op i spansk presse i den forløbne måned, da hotelejerne klagede over, at de blev holdt som ’gidsler’ af den britiske rejsebranche.
Hotelejerne og deres forsikringsselskaber er vrede over, at de britiske rejsearrangører vælger at udbetale erstatning og så sender regningen videre til hotellerne i stedet for at prøve sagerne ved domstolene. Hoteller kalder i flere tilfælde klagerne for ’svindel’.
Ifølge advokat Ramos vil de spanske forsikringsselskaber forhøje præmierne for hoteller, der udbyder all-inclusive på grund af de mange britiske sager.
Rogers & Co partner Marie Rogers: “Reglerne trænger til at blive strammet op. I dag er der særlige britiske klageselskaber, der holder til i lufthavnene, hvor de sørger for, at britiske turister klager over eventuelle mave-onder. Klagebølgen startede sidste forår. Vi havde meget få klager for to-tre år siden, men i første kvartal i år har der været over 100 klager over madforgiftninger og lignende og hver klage berører tre-fire personer”.
I modsætning til de mange syge briter, har der ikke været klager fra andre markeder.