Sparekrav bag nødlandinger

26. juli ramtes Madrid af uvejr og den spanske flyveledning omdirigerede de fly, som var på vej til hovedstaden til Valencia. Her fik de ordre til at cirkulere over lufthavnen, mens de ventede på tilladelse til at returnere til Madrid, skriver travelreport.se.

 

Tre fly fra Ryanair, som indgik i gruppen blev efter en time tvunget til at lande, da de var ved at løbe tør for brændstof.

 

Den irske avis Independent har hørt kommunikationen mellem flyene og kontroltårnet i Valencia. Indenfor to minutter sendte to Ryanair-fly Mayday.

 

”Efter at være holdt over Valencia i 50, respektive 68 og 69 minutter efter planlagt landing i Madrid, bad Ryanairs tre fly om tilladelse til at lande straks, da de havde nået det minimum af reservebrændstof, som gør, at flyet kan flyve yderligere 30 minutter”, skriver Ryanair i en pressemeddelelse.

 

Flyene tiltvang sig hermed plads i køen foran de fly, der ellers stod for tur til at lande.

 

Independant har set det memo, der blev sendt til samtlige piloter i Ryanair i december, hvor Shane McKeon, der er vicechef for koncernens piloter, opfordrer sine ansatte til nøje at følge de direktiver om besparelser, der eksisterer:

 

”Den mest uforståelige undskyldning er: ‘Jeg holder af at lande med tre tons (ekstra brændstof) så jeg tager det der skal bruges på rejsen plus tre tons ombord.’ Det er ikke Ryanairs policy. Det er helt uacceptabelt og det er ikke hvad I betales for at gøre”, stod der blandt andet at læse.

 

Ryanairs forsøg på at reducere vægten på sine fly har tidligere skabt opmærksomhed. Selskabet har både mindsket mængden af is i de drikke, som serveres og vægten på de reklameblade, som deles ud til passagererne.

Skrevet af Flemming Juul