Spies: DR blandede æbler og pærer

Jan Vendelbo.

”Det enkelte flyselskab har ansvaret for, at gæsten kommer ud og hjem på det aftalte fly,” skriver Spies direktør, Jan Vendelbo, i debatindlæg som reaktion på DR’s Kontant-udsendelse tirsdag aften.

Af Jan Vendelbo, direktør Spies Danmark

”Tirsdag aften kiggede DR-programmet Kontant på det faktum, at en række flyselskaber og rejsearrangører annullerer gæstens returbillet, hvis ikke udrejsebilletten er anvendt.

Emnet er relevant nok, men det lykkedes programmet at blande æbler og pærer sammen. Når det gælder rutebilletter, aflyses returbilletten som regel af kommercielle grunde, mens der på chartersiden er tale om lovmæssige årsager. Det var f.eks. tilfældet i sagen fra Kontant, hvor en kvinde mistede sin hjemrejsebillet fra Tyrkiet, da hun kom for sent til udrejsen.

Den tyrkiske luftfartslov siger, at en dansk rejsearrangør kun må lave pakkerejser på charterfly, hvor flyrejse ud og hjem samt hotel er pakket på et rejsebevis med en samlet pris (paragraf AIP- 3.3.1.)

Man må f.eks. ikke rejse til Tyrkiet på en one-way billet med et flyselskab og derefter bruge billetten fra ens pakkerejse som en one-way hjem fra Tyrkiet.

Begge flyvninger skal foregå med det flyselskab, som gæsten via dennes rejsearrangør har et kontraktforhold med. At man kommer for sent på udrejsen, giver ikke dispensation for reglerne til at bruge ens billet som en one-way ticket.

Det har tidligere været ganske almindeligt, at Tyrkiet-rejsende købte to billige returbilletter med charterfly og så benyttede ud- og hjemrejsen, som det passede bedst.

Ifølge vores lokale samarbejdspartnere har de tyrkiske myndigheder på det seneste strammet reglerne. Vi oplever regelmæssige spotcheck for at se, om gæsterne er kommet ud og hjem med det aftalte flyselskab og på de rutenumre, som står på rejsebeviset. Med andre ord: det enkelte flyselskab har ansvaret for, at gæsten kommer ud og hjem på det aftalte fly.

For ikke at miste vores tilladelse til at flyve op til 60 gange om ugen til Tyrkiet, vil vi – modsat andre – fortsat følge regelsættet fra de tyrkiske luftfartsmyndigheder.  Vi havde naturligvis heller ikke solgt den plads som stod ledig, da den omtalte kvinde i programmet ikke kunne rejse med os hjem.

Hvis reglerne gav os mulighed for f.eks. at sælge one-way billetter fra Tyrkiet til Norden, ville det betyde en ekstra millionindtægt på årsbasis.

De tyrkiske regler er ikke usædvanlige for pakkerejser. Også de thailandske myndigheder accepterer kun, at man flyver ind og ud med det charterflyselskab og på de flynumre, som står på ens rejsebevis. I flere lande sker det for at beskytte det nationale flyselskab.