Spies øger millionoverskud

Spies fik i perioden fra oktober 2011 til september 2012 et overskud på 158 millioner kroner. Det er en fremgang på 33% i forhold til året før, hvor selskabet fik et overskud på 119 millioner kroner. 

Spies, der havde ca. 275.000 rejsende, indgår i den nordiske rejsekoncern Thomas Cook Northern Europe. Med et overskud på 1.078 millioner svenske kr. leverede koncernen det næstbedste resultat nogensinde.

Overskuddet i Spies er skabt på et tidspunkt, hvor andre rejsearrangører og flyselskaber er stærkt presset.

”Det er lykkedes os at forbedre vores resultat med 39 millioner kroner i forhold til året før. Det er sket på et marked, der er præget af en voldsom overkapacitet og aggressive lavprisflyselskaber med svingende indtjening. Vi har i året formået at tilpasse vores udbud til efterspørgslen og dermed styrket vores markedsposition”, siger adm. direktør Jan Vendelbo.

Han glæder sig over, at selskabet har haft held med en ny prisstrategi med konkurrencedygtige priser på egne unikke familie- og voksenhoteller, som stod for ca. 50% af samtlige solgte rejser. Spies fik en omsætning på 1.500 millioner kr. mod 1.451 millioner året før.

Thomas Cook Northern Europe omfatter i Sverige og Norge turoperatøren Ving og i Finland Tjäreborg med dansk oprindelse. Endvidere indgår flyselskabet Thomas Cook Airlines Scandinavia med ca. 1.100 ansatte og hotelselskabet Resorts & Hotels med hotelkæderne Sunwing Resort og Sunprime Resorts.

Gruppen øgede det seneste regnskabsår omsætningen med 4% til 12,5 milliarder svenske kroner Overskudsgraden blev på 8,6%.

Fremgangen bygger på, at selskaberne i Thomas Cook Northern Europe satser på rejsemål, som mange ønsker at rejse til. Om sommeren drejer det sig om bl.a. Mallorca, flere rejsemål i Tyrkiet og Grækenland samt om vinteren De Kanariske Øer, Egypten samt fjerne rejsemål som Thailand og Caribien.

”Ved at kontrollere hele rejsekæden, opnår vi en høj belægning på både vores fly og på vores egne unikke hotelkoncepter. Det – sammen med en effektiv distribution og et netsalg på ca. 70% af rejserne – gør, at vi kan tilbyde vores gæster årets bedste uger”, siger koncernchef Lars Löfgren fra Thomas Cook Northern Europe.

”Det dårlige sommervejr bidrog til en ekstra stor købelyst, som har holdt sig hele efteråret, og som fortsætter ind i vinteren. De første tidlige tendenser for næste sommer tyder på øget efterspørgsel”, siger Jan Vendelbo fra Spies.