Stadig flere krydstogtskibe til Nordeuropa

Antallet af krydstogtpassagerer til det nordligste Europa forventes samlet at stige 37 pct. i år sammenlignet med 2011, viser tal fra Cruise Lines International Association og European Cruise Council.

 

Med i tallene for det nordligste Europa er også Østersøen, der tiltrækker det største antal krydstogter i regionen – her ventes en stigning på seks procent i forhold til 2011.

 

Samlet forventes det nordligste Europa i år at tiltrække tæt på 1,5 mio. krydstogtpassagerer – en stigning fra knap 1,3 mio. i 2011.

 

“Det nordeuropæiske krydstogtmarked vokser hastigt, dels pga. af de mange nyåbnede destinationer i Østersøen efter Murens fald samt fordi krydstogtselskaberne forlænger sæsonen til ind i nogle af de køligere måneder,” siger Bo Nylandsted Larsen, direktør for Cruise Copenhagen og for Cruise Baltic, en sammenslutning af 25 destinationer i Østersøen og partner med European Cruise Council.

 

I år betjenes det nordligste Europa af 44 krydstogtselskaber, der går til kaj i 253 havne i regionen – fordelt på 52 i Østersøen, 78 i Norge og den arktiske region samt 123 i Nordvesteuropa, herunder de britiske øer, Nordsøen og atlantiske havne i bl.a. Island.

 

Sidste år brugte krydstogtgæster og besætningsmedlemmer 827 mio. kr. i København. Det fremgår af den årlige krydstogtsundersøgelse for 2011.

 

Nordeuropa er tredjestørste krydstogtregion i verden efter Caribien og Middelhavet. København er næst travleste krydstogtshavn i Nordeuropa efter Southampton. En gennemsnitsberegning siger, at hvert anløb giver ca. 4 mio. kr. til København.

 

København bidrager også til vækst i de danske havne udenfor København, hvor antallet af krydstogtsanløb generelt er fordoblet fra 2010 til 2012.

 

Cruise Copenhagen Networks samlede indsats ses ved den stadige vækst i antallet af krydstogtskibe og passagerer til København – fra 2005 til 2012 har væksten i København været 96 pct. Det svarer til 375 skibe med 840.000 forventede passagerer i 2012, oplyste Arnt Møller Pedersen, krydstogtdirektør i Københavns Havn, for nylig til takeoff.dk

Skrevet af Henrik Baumgarten