Status quo for dansk turisme

kinesiske turisterAntallet af turistovernatninger i Danmark steg med beskedne 0,6% fra 2012 til 2013, viser tal fra Danmarks Statistik. Statistikken gælder for både feriegæster og forretningsrejsende. På verdensplan steg antallet af turister med 5%.

”Det er et vidnesbyrd om, at vi i Danmark stadig ikke har fundet formlen til, hvordan vi udnytter erhvervets potentiale. I en tid, hvor vi som samfund virkelig har brug for at skabe nye job, er det ærgerligt, at vi lader denne chance gå tabt”, siger Horestas formand, Jens Zimmer Christensen.

”Med nogle af Europas højeste skatter og afgifter er det svært at konkurrere med landene omkring os. Der er brug for at styrke konkurrencekraften, hvis vi skal kunne bidrage til jobskabelse som erhvervet gør i landene omkring os”, siger han.

Det var hotelbranchen, som kom bedst igennem 2013. Her steg antallet af overnatninger med 3,7%, og hotellerne satte dermed rekord i antallet af gæster.

Der var fremgang blandt både danske og udenlandske hotelgæster, men især de udenlandske bidrog til væksten. Antallet af udenlandske overnatninger steg med 275.315, hvilket svarer til 4,8%. Antallet af danske gæster steg med 2,8%.

Antallet af hotelgæster fra Storbritannien steg med 11,9%, og der var god fremgang fra Sverige, USA og Kina. Til gengæld faldt antallet af turister fra Norge med 0,9% – formentlig først og fremmest fordi den norske krone er faldet i værdi igennem 2013, så det i dag er 14% dyrere for en nordmand at besøge Danmark.

Antallet af hotelovernatninger steg i alle regioner, men mest i Region Sjælland med 7,0% og mindst i Region Nordjylland med 0,8%.

”Billedet er mere broget end som så, for de tyske turister vender os ryggen, hvilket aktualiserer behovet for den vækstplan, som regeringen netop har fremlagt,” siger chefkonsulent i Dansk Erhverv Susanne Nordenbæk.

”Det er selvfølgelig positivt, at danskerne i stigende grad finder det attraktivt at holde ferie hjemme, men vi har i høj grad brug for, at også udenlandske turister finder Danmark tillokkende”.

Antallet af overnatninger fortaget af tyskere er faldet med hele 3,8%: ”Tyskland er det vigtigste udenlandske marked, og derfor er det meget negativt at konstatere så stor tilbagegang. Der er behov for at kigge nærmere på, hvordan vi viser de tyske turister, at Danmark er et attraktivt sted at være gennem en ambitiøs plan for revitalisering af kystturismen og intensiveret markedsføring,” siger Susanne Nordenbæk.

Der er til gengæld fremgang i antallet af overnatninger af gæster fra BRIK-landene. Her er det særligt de russiske og kinesiske turister, der bidrager med stigninger på hhv. 17,1 og 33,4%.