Sterling-kunder troede de havde købt en pakkerejse

Selv om en af hovedreglerne for erstatning af rejser ved rejsekrak er, at man er dækket, hvis blot man køber flybillet + hotel/billeje hos den samme rejseudbyder, så må mange tusinder Sterling-kunder, som fejlagtigt har troet, at de havde købt sig en pakkerejse, nu vinke farvel til både ferie og penge. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

 

»Kunder, der har købt flybillet hos Sterling på den fane på hjemmesiden, der hed Fly og efterfølgende har købt hotel eller lejet bil på hhv. Hotel- og Bil-fanen, kan ikke få dækning hos fonden,« fastslår Rejsegarantifonden på sin hjemmeside.

 

Der er ikke krav om, at ydelserne skal være købt på samme faktura og særskilt fakturering af elementerne medfører ikke, at kombinationen af disse falder udenfor loven.

 

Det vil altså sige, at man er omfattet af fondens dækning, hvis man har f.eks. flybillet på en faktura og f.eks. hotelindkvartering på en anden faktura – blot begge fakturaer er udstedt af præcis den samme rejsearrangør, som skal være registreret i fonden.

 

Det kan nogle gange være svært at afgøre, om man køber begge dele hos den samme rejsearrangør, når man handler på internettet, fordi man ved at klikke på et link bliver ledt over på en helt anden hjemmeside.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen