Stjernekok fik genindført markedsføringspris

Rasmus Kofoed med sin lille datter, Kamille, og flankeret af Horestas formand, Jens Zimmer Christensen, samt Horestas direktør, Katia K. Østergaard.

Michelin-kokken Rasmus Kofoed kan ikke klage over mangel på anerkendelse. Han blev sidste år kåret som verdens bedste kok, han har succes med sin københavnske restaurant Geranium – og i går fik han Horestas genoplivede markedsføringspris.

For flere år siden gav hotelmanden Niels Christian Petersen en større sum penge til hotel- og restaurationsbranchens arbejdsgiverforening, Horestas. Pengene skulle bruges til en årlig pris til en dansker, der på særlig vis har gjort Danmark kendt i udlandet gennem sit virke indenfor branchen.

”Prisen har været hvilende i nogle år, men nu vil vi hvert år uddele MARIA-prisen,” sagde Horestas formand, Jens Zimmer Christensen, til standby.dk, da prisen i går blev overrakt til Rasmus Kofoed.

Stjernekokken sagde til standby.dk, at han ikke havde tænkt på, hvad den medfølgende check på 50.000 kr. skal bruges til.

I sin takketale ved arrangementet på Marriott Hotel i København sagde Rasmus Kofoed bl.a.: ”Det betyder rigtig meget med anerkendelse for ens arbejde. Danmark har de seneste år vendt den kulinariske udvikling, så vi ikke kun kigger på udlandet – men udlandet også kigger på, hvad vi kan her i Danmark.”

Ifølge Horestas er der i år 14 Michelin-stjerner på københavnske restauranter, herunder en på Geranium, som Rasmus Kofoed er medejer af.

”Vi har i øvrigt prøvet at få Michelin til også at bedømme danske restauranter udenfor København, men hidtil uden held – selv om også bl.a. Prins Henrik skrev under på opfordringen,” sagde Jens Zimmer Christensen efter prisoverrækkelsen til takeoff.dk

Rasmus Kofoed er ifølge Horesta verdens mest vindende kok – han vandt sidste år verdensmesterskabet for kokke, Bocuse d’Or.

Horesta uddeler MARIA-prisen til enkeltpersoner, der i særlig grad har formået at inspirere og bidrage til at brande Danmark som destination. Priskomitéen lægger i sin begrundelse bl.a. vægt på, at Rasmus Kofoeds mange projekter har været med til at skabe hidtil uset international opmærksomhed om dansk mad og danske fødevarer.

”Rasmus Kofoed formilder et indtryk af Danmark som et sted, der står for kvalitetsoplevelser. I en tid, hvor væksten har vanskelige vilkår, er Danmarks evne til at positionere sig internationalt et afgørende konkurrenceparameter. Her er dansk gastronomi på verdenskortet som aldrig før,” sagde Jens Zimmer Christensen om prisvinderen.

Selve MARIA-prisen er en statuette helstøbt i bronze, vinderen får en nummereret kopi i halv størrelse til evigt eje. Statuetten er skabt af den danske kunstner Liné Ringtved Thordarson. Navnet MARIA står for Marketing Award Raising International Awareness.