’Stop de livsfarlige badekar med brus’

Johnni Balslev.

Johnni Balslev.

DEBAT: Åbent brev fra rejsejournalist Johnni Balslev til charteroperatører om at være mere kritiske, når der tegnes kontrakter. Det sker nu i de fleste tilfælde ved kontrahenter på vegne af en række arrangører. Er det godt nok ?

Af Johnni Balslev

På min vej rundt i charterverdenen støder jeg ofte på praktiske ting, der kan gøres bedre. Det er ikke kun større problemer som vejnet med uhæmmet trafik, hvor turister skal færdes på veje uden fortove med fare for liv og lemmer. Eller myndigheder, der ikke kan tage sig sammen til at etablere kloaksystemer, der lever op til rejsemålenes øvrige prisniveau og standard.

Det er de små ting, som jeres kontrahenter overser. I Grækenland er jeg flere gange stødt på hotelfolk, der beretter, at kontrahenten kun var på stedet i få minutter og hverken besigtigede hotel eller værelser.

Mange græske hoteller er nedslidte familiehoteller, hvor de ældre indehavere typisk har investeret i deres børns uddannelse og ikke i at opdatere hotellet. At børnene bliver uddannet til arbejdsløshed og måske så skal drive et forsømt hotel, er en del af den græske krise, vi endnu har til gode.

Men jeg oplever mange hotelværelser uden aflæggeplads. Der findes ikke hylder eller kommoder til ferietøjet. Prøv lige at tjekke, hvor mange, der aldrig pakker deres kuffert ud på rejsemålet. Det er alt for mange. Jeg har dog også set dette fænomen på dyre internationale hoteller.

Det samme gælder badeværelserne. Hvor skal kvinderne gøre af alt deres “stuff”? Hvor er aflæggepladsen? Hvor er krogene til tøjet og håndklæderne på badeværelset? Hvor skal shampooen og sæben være i badet? Har I prøvet det med hotellets flade stykke sæbe i en holder af metallameller? Sæben glider ned i det spejlglatte badekar eller den snævre brusekabine – resten er til hjemmevideo. Hvis man skal have et badekar med brus, bør man sørge for en gummimåtte og noget til at stå ud på. Typisk et lille kraftigt “håndklæde”.

Har et hotel mange engelske gæster, er der næsten altid de livsfarlige badekar med brus. Den epoke måtte gerne slutte. Eller i det mindste forbedres.

Der mangler også stik til alle de opladere, vi efterhånden har med på ferien. Hotellerne kunne som en nødløsning stille gratis fordelerstik til rådighed. Mange steder har du med værelseskort kun natten til at lade op ;-))

Der må meget gerne strammes op på reklamerne med satellit – TV på værelserne. Ofte dækker det over en række nationale programmer uden forståelig tekst. Mange hoteller praler af internet overalt. Det fungerer desværre sjældent. Man ender i receptionsområdet og ofte til helt urimelige priser.

Det er nogle af de ting, jeg snakker med hr og fru Hansen om, når jeg tager af sted på mine charterture som alle andre. Hermed er det videregivet til jer for videre behandling.

Jeg håber, at I stadig har en smule indflydelse, selv om I er en del af store internationale koncerner. Det skulle jo også gerne betyde mere vægt bag kontakten med hotellerne.

Og så vil jeg slutte med at ønske jer en forrygende sommer!!