Store flyselskaber vokser videre

Små og mellemstore flyselskaber har læst skriften på væggen og overvejer deres muligheder for en bedre tilværelse – for eksempel som datterselskaber hos nogle af de kæmpestore spillere på luftfartsscenen, skriver business.dk. 

Ifølge luftfartsanalytiker Brian Børsting fra LD Invest Markets, vil de helt store købe op for at strømline deres drift og opnå flere stordriftsfordele. Ud over ’gigantselskaberne’ regner han med to-tre lavprisselskaber og enkelte nicheselskaber i Europa. 

Her er han enig med senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank, der mener, at konsolideringerne er skridt i den rigtige retning, fordi større enheder reducerer enhedsomkostningerne, så der kan spares administrativt personale og på den måde spare penge uden at sætte billetpriserne væsentligt i vejret. 

Et positivt europæisk eksempel er Air France-KLM, som ifølge Brian Børsting er blevet en god forretning. Han påpeger, at der er tre hurdler, der skal overvindes for at konsolideringsbølgen kan rulle for alvor. Han nævner den nationale stolthed ved at have sit eget flyselskab, risikoen for tab af mange arbejdspladser og udsigten til færre direkte ruter, hvilket kan skade erhvervslivet. 

EU-landenes beslutning om ikke at yde direkte statsstøtte som følge af askeskyen, kan ifølge Jacob Pedersen fremskynde flyselskabernes indsats for at opnå konsolidering.

Skrevet af Flemming Juul