Store miljøgevinster

Et års projekt, 178 kurvede indflyvninger, afkortede indflyvningsbaner og mindre støjpåvirkning beskriver projektet i korthed. Konklusionen er, at blandt de flyvemetoder, som findes i dag er den, der anvendes i Vinga-projektet en af de mest effektive med henblik på at reducere udslip fra flyet.

 

Projektet er gennemført som et samarbejde mellem flere brancheaktører – LFV, Göteborg Landvetter Airport, Airbus, Quovadis og Novair.

 

”Det fine ved projektet er netop hvor tydelige synergieffekterne bliver, når flere aktører samarbejder”, siger Henrik Ekstrand, pilot og projektansvarlig hos Novair.

 

Gennemsnitbesparelsen på 283 kg CO2 pr indflyvning: En indflyvning til den mest benyttede bane sparer i snit 90 kg brændstof sammenlignet med traditionelle indflyvninger, hvilket svarer til 283 kg CO2.

 

Færre overflyvninger for lufthavnens naboer: Ved at lægge indflyvningsbanerne over områder hvor der kun bor meget få, blev antallet af overflyvninger reduceret for mange af naboerne.

 

Miljøoptimerede starter har et potentiale på 175 kg sparet CO2 pr afgang: Man kan opnå brændstofbesparelser på 55 kg pr afgang, svarende til 175 kg CO2 ved at ændre fartbegrænsningerne, som gælder for visse udflyvninger. Der blev ikke registreret støj over normerede niveauer af den grund.

 

Resultatet fra Vinga-projektet kan implementeres umiddelbart på flere lufthavne rundt om i verden.

Skrevet af Flemming Juul