Strømfejl gjorde flyvning usikker

Flyets pilot frygtede, at den ikke-fungerende transponder, som sikrer, at andre fly og flyveledelsen kan ’se’ flyet, kunne blive opfattet forkert af myndighederne, som kunne sætte kampfly ind mod easyJet-flyet, skriver politiken.dk.

 

Begivenheden er netop blevet beskrevet i en rapport fra den britiske havarikommision og handler om et Airbus A319-fly på vej fra Alicante til Bristol med 138 passagerer og seks besætningsmedlemmer. Undervejs opstod der et strømsvigt, som satte blandt andet transponder og radioanlæg ud af drift.

 

Det fik piloten til at overveje, hvilke valgmuligheder han havde, men da han ikke kunne nås på radio og ikke kunne ses på flyveledelsens radarskærme, valgte han at fortsætte mod Bristol som om intet var hændt, idet han frygtede, at en uannonceret kursændring og forsøg på at sikkerhedslande et andet sted, kunne blive opfattet, som om flyet var kapret og ikke længere under besætningens kommando.

Han skønnede, at det kunne betyde indsats fra kampfly, som ville prøve at tvinge ham til en anden flyveplads, hvilket han ville have svært ved at opfylde, da flere instrumenter ombord var holdt op med at virke. Derfor valgte han at fortsætte mod Bristol, hvor flyet blev bragt sikkert til landing.

Skrevet af Flemming Juul