Svært at opnå lån til nye fly

"Vi forventer, at leasing selskaber og banker, som dækker omkring 60% af flymarkedets finansiering, vil trække sig ud i vidt omfang, hvilken vil kunne skabe et udækket behov i størrelsesordenen mellem 10 og 20 milliarder dollars”, siger analytiker Joseph Nadol fra J.P. Morgan Securities.

 

Omkostningerne til finansiering er steget betydeligt, især gennem de seneste måneder, og han venter at uroen på finansmarkedet kombineret med flyselskabernes betydelige bankgæld vil få flere pengeinstitutter til at være særdeles tilbageholdende på dette marked de kommende år.

Eventuelle nye finansieringskilder kunne være de pengestærke nationer i Mellemøsten og Asien, der de seneste år har vist stigende interesse for flymarkedet. For eksempel venter han, at stærke regionale banker i Kina vil finansiere flykøb for de lokale kinesiske flyselskaber.

 

Boeings og Airbus leverancer for resten af 2008 er for størstedelen finansieret seks måneder før levering, men næste år skal der leveres for omkring 65 milliarder dollars nye fly fra de to producenter, hvoraf flertallet fortsat venter på finansiering. Det kan give problemer allerede i første kvartal, men endnu mere i resten af 2009, siger analytikeren.

Skrevet af Flemming Juul