14% af de danske forbrugere har de seneste to år oplevet, at deres flybagage ikke kom frem som planlagt. Mange synes, det er besværligt at få kompensation fra flyselskabet.
Det viser en undersøgelse, Megafon har lavet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Forbruger Europa.
”Mange forbrugere bliver usikre, fordi flyselskaberne ikke umiddelbart giver besked om, at de har modtaget klagen og anerkender forbrugerens krav om erstatning. Flyselskaberne har en lang sagsbehandlingstid – nogle gange op til flere måneder – men forbrugerne får i sidste ende deres erstatning,” siger leder af Forbruger Europa, Martine Kiding.
Hun opfordrer forbrugerne til, at tage værdier som computere og smykker med i håndbagagen, fordi de ikke bliver erstattet, hvis bagagen bliver væk, eller hvis genstanden går i stykker i kufferten under flyveturen.
”Vi kan se, at langt de fleste lægger værdigenstande i håndbagagen, så det er positivt. Flertallet er også klar over, at man som det første skal klage over den manglende bagage i lufthavnen, så danskerne har generelt godt styr på, hvad de skal gøre”, siger Martine Kiding.
Nogle gode råd om forsvundet bagage er at tjekke sine forsikringer, så der ikke er dobbeltdækning, at klage i lufthavnen, før man forlader den og få et bevis på klagen, en såkaldt PIR-rapport (Property Irregularity Report) og husk at gemme rapporten. Foretag ikke for dyre erstatningskøb – man risikerer selv at skulle betale
IIfølge undersøgelsen har 74% af danskere over 18 år de seneste to år fløjet mindst én gang. 14% af dem har oplevet, at deres bagage var fløjet til en forkert destination, ikke var med flyet eller var helt forsvundet.
36% af dem, der ikke har fået deres bagage, synes, det var besværligt at anmelde, at bagagen var væk. 37% synes, det var besværligt at få udbetalt kompensation eller erstatning.
62% af dem, der har rejst inden for de seneste to år, ved, at deres indboforsikring dækker mistet eller ødelagt bagage. 30% ved ikke, om deres indboforsikring dækker. 64% har tegnet en selvstændig rejseforsikring. 32% har en anden form for rejseforsikring fx via et kreditkort.