Tænketank brand’er Danmark

Det sker med præsident Putins forhenværende pressechef, Mikhail Khozukhov, som vært. De to rejseprogrammer bliver fulgt op af tre udsendelser om dansk gastronomi på den Moskva-baserede tv-station My Planet. Udsendelserne er også produceret i samarbejde med TII og handler om om Ny Nordisk Mad.

 

Tv-programmerne er blevet til under projektet DIRRID (Denmark in Russia – Russia in Denmark). Et projekt skabt af TII, og som i første fase medfører produktion af tv om Danmark i Rusland.

 

Projektet har til hensigt at skaffe flere russiske turister til landet og lægger vægt på at præsentere hele Danmark og ikke kun København. Det er f.eks. fynsk ørredfiskeri, Midtjyllands oplevelser og Fanøs charme, der tager billedet i TV. I madprogrammerne har blandt andet Meyers Madhus, Dragsholm Slot og forskellige madproducenter i København og Nordsjælland hjulpet med at skabe et helstøbt billede af det, som har gjort Danmark til en stigende stjerne på den gastronomiske himmel.

 

Bagved tv-programmerne står et samarbejde med Eksportrådet, den danske ambassade i Moskva og det danske kulturinstitut i St. Petersborg.

 

TII – Tourism Intelligence Institute, er en dansk tænketank med det formål at øge Danmarks turismeeksport og kæmpe for anerkendelsen af turismen som en selvstændig serviceindustri. TII er stiftet af Peer Kjær, Claus Westh, Søren Damstrup og Tue Paarup, som samlet repræsenterer mere end 70 års erfaring i turisme.

Skrevet af Flemming Juul