Tab for Norwegian i Danmark

Sidst i 2009 bebudede Norwegian og topchef Bjørn Kjos, at man var klar til at indtage Damnark. Den allerede etablerede rute mellem København og Aalborg gav smag på mere: Tre nye ruter kom på plads fra den danske hovedstad. En til Bornholm, den næste til Billund og den tredje til Karup. Ambitionen var ’at sætte sig’ på 60% af det danske indenrigsmarked.

Ifølge den norske avis Aftenposten forsvandt de nye ruter hurtigt. Legoland-ruten til Billund blev afviklet næsten før den startede. De næste fik også kort levetid. Karup-ruten forsvandt i oktober sidste år.

Lufthavnschef Erik Jakobsen i Karup er blandt dem, som stadig mærker Norwegians exit. Han fortæller til avisen at trafikken på lufthavnen blev halveret i kølvandet efter lavprisselskabet trak sig ud. Indtægterne faldt kraftigt, og ni ansatte mistede jobbet.

”Vores mål var at komme ind med billige billetter og på den måde skabe helt ny trafik, som vi har gjort andre steder, hvor vi har etableret nye ruter. Der er forskellige årsager til, at det ikke lykkedes på alle de nye ruter, men ingen kan anklage os for ikke at have forsøgt! På ruten til Aalborg, som vi fortsat drivert, er trafikken steget 40% takket være os. Men vi fik ikke lønsomhed på de andre ruter pga. manglende efterspørgsel, derfor blev de afviklet. Vi fandt ud af, at vi kunne skabe sundere drift ved at flytte flyene til andre og mere lønsomme ruter”, sier Norwegians danske informations- og markedschef, Johan Bisgaard Larsen til Aftenposten, uden dog at ville sige, hvor meget Norwegian tabte på fiaskoen.

Skrevet af Flemming Juul