Taxikørsel fra CPH sendes i udbud

2019/08/defaultmain.jpgKøbenhavns Lufthavn sender nu taxiture til en værdi af 650 millioner kroner i udbud for at få et Taxi Management system, som skal sikre, at der i takt med lufthavnens vækst også vil være den taxi-betjening, der er brug for.

Det skal være slut med lange taxikøer foran terminaler, parkeringshuse, biludlejning og på Ellehammervej. Derfor vil CPH ligesom lufthavnene i Stockholm, Oslo, Frankfurt og Paris indføre et Taxi Management system.

Det bliver en del af et udbud af taxikørslen, som alle taxiselskaber, der betjener lufthavnen, inviteres til at byde på. Kontrakten har en værdi på omkring 650 millioner kroners taxi-kørsel over tre år. Alene i 2014 er antallet af taxi-ture til og fra lufthavnen øget med 50.000.

”I år runder vi sandsynligvis 25 millioner rejsende. Det betyder, at behovet for taxaer vokser. Skal vi have plads til al den vækst i fremtiden, har vi brug for et langt mere tidsvarende system til at styre hyrevognene, så der fortsat vil være den taxi-betjening, der er brug for,” siger passagerchef Marie-Louise Lotz, Københavns Lufthavn.

En rapport fra januar udarbejdet for Taxinævnet i Region Hovedstaden viser, at mere end hver tiende taxi-tur i hovedstadsområdet er fra eller til lufthavnen – i alt 1,35 millioner ture om året.

Det nye Taxi Management system baseres på et BroBizz-koncept, hvor bomme, et prognoseværktøj og et taxidepot sikrer, at der altid er de taxier, der er brug for. Der indrettes et nyt opmarchområde ved Hotel Hilton, så vognene ikke skal holde i kø fra terminalerne ned langs Ellehammervej.

Passagerer kan fortsat bestille deres lokale taxi til at hente dem i lufthavnen, og særaftalen for de svenske taxier vil fortsat gælde.