Til Tyskland gennem en tunnel

”Sænketunneller er noget vi har lavet før. Det kan ses som en slags hyldevare. Hvis vi ville lave en bro, skulle vi ud i noget nyt”, siger transportminister Hans Christian Schmidt, ifølge berlingske.dk.

 

Forligsparterne har på et møde med ministeren som ventet givet tilsagn om at støtte tunnelplanerne. Bygning af tunnelelementerne skal ske i nærområdet, hvilket betragtes som en fordel for både miljø og beskæftigelse, ligesom en tunnelløsning er sikrest for skibstrafikken i området.

 

Femern A/S anbefaler også en tunnel og adm. direktør Leo Larsen er glad for den politiske opbakning, så selskabet kan komme videre med det omfattende projekteringsarbejde.

 

En rapport fra november sidste år viser, at en broløsning vil være en anelse dyrere end en tunnel, som er beregnet at koste 37,9 milliarder kroner. Forbindelsen skal stå færdig i 2020.

 

Forligspartierne er SF, Socialdemokraterne, De Radikale, De Konservative, Venstre og Dansk Folkeparti.

Skrevet af Flemming Juul